Recension: War is The Answer (2009)



Album: War Is The Answer
Artist: Five Finger Death Punch
Release år: 2009
Skivbolag: Prospect Park
Antal låtar: 13
Längd: 45.04

Låtlista:
1. Dying Breed
2. Hard To See
3. Bulletproof
4. No One Gets Left Behind
5. Crossing Over
6. Burn It Down
7. Far From Home
8. Falling In Hate
9. My Own Hell
10. Walk Away
11. Canto 34 (Instrumental)
12. Bad Company
13. War Is The Answer

5FDP håller nu på med inspelning av sitt tredje studio album och eftersom jag inte har haft tid att lyssna på deras tidigare två så tog jag mig tiden nu för deras senaste. Första gången jag hörde bandet var tack vare TV- Spelet Rock Band (Där hittar jag flera utav nya låtar och artister lol) där singeln Hard To See finns med.

Omslaget är snyggt och förklarar väl vad albumet handlar om. Krig och att det är det enda som kan lösa problem. Jag tycker också att maskoten är riktigt snygg och passar bra med i temat (särskilt med den där Uncle Sam posen).

Förutom att ha ett av hårdrocks världens coolaste namn så kan 5FDP verkligen skapa bra musik. Det är en bra blandning av hård modern metal och lugna ballader som även skulle kunna njutas av pop fans. Självklart är den hårdare biten bättre men de lugna partierna ger en bra variation till albumet.

De två första spåren mjukstartar albumet innan det går över till den Slipknot inspererande låten Bulletproof som får en att verkligen tända till. Det blir inte mer tuffhet förens vid spår 6 då Burn It Down ger oss äkta modern metal som gör att hvudet gungar av ren reflex. Far From Home och Falling in Hate faller lite i glömska för mig men My Own Hell är nog en av de mest fulländade låtarna i albumet. Efter ännu enhalv mäktig rockballad så kommer den instrumentala låten Canto 34. Jag är alltid för instrumentaler i hårdrocks album om de är välgjorda vilket Canto 34 inte är. Den är okej men det krävs något extra för att en instrumental ska bli riktigt bra men sånt brukar kräva sin erfarenhet så de kommer förhoppningsvis skapa bättre instrumentaler. De två sista låtarna ger en värdigt avslut på albumet, särskilt titelspåret som har den mest slagkraftiga refrängen i hela albumet.

Totalt intryck:
Ett riktigt bra album från ett band som jag verkligen har börjat digga nu. Jag kan inte vänta tills April då det nya albumet bör komma särskilt om den är lika bra (om inte bättre) som detta album. Det är en bra blandning även om jag hade önskat någon mer hårdare låt så det här bandet är definitivt ett band som man ska ta och lyssna på om man inte har börjat göra det.

Bästa låt:
Även om Hard To See är den mer kommersiella låten och Burn It Down är den hårdaste så tycker jag att Bulletproof är den låt som får dig igång mest och riffet är klart den bästa på hela albumet. Titeln och texten funkar dessutom till temat.

Betyg: 8/10 knogjärn

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0