Artist tips: Holy Grail



Nytt inslag till denna blogg där jag tipsar er läsare om nya och/eller okända band som jag tycker borde få ett lite större erkännande i den Svenska fanskaran. Först ut utav dessa band är då Holy Grail

Förutom att Holy Grail är den saken som Monty Python söker efter i en utav sina filmer så är det ett band som bildades i Pasadena, Kalifornien i USA år 2008. Orginal uppställningen bestod av de före detta White Wizzard medlemmarna James-Paul Luna (sång), Tyler Meahl (trummor) och James J LaRue (Gitarr) samt bassisten Blake Mount och bakgrundssångaren/gitarristen Eli Santana. Ganska snabbt lämnade dock James J LaRue till förmån för Vindicator och som ersättare kom Ian Scott.

Min första upplevelse med deras musik kom i TV-spelet Rock Band och deras musik bibliotek RBN (Rock Band Network). Till skillnad från Rock Bands vanliga låtbibliotek kan mer okända artister släppa sina låtar i RBN så att spelare kan upptäcka dem och spela deras musik. Jag såg deras låt "Fight To Kill" i ett YouTube klipp och blev fullständigt paff. Efter klippet blev jag bara "Va fan vad det som just hände". Låten hade fart, galenskap, shreddande gitarrer, helt sjuk sång och en refräng som var enkel men sjukt bra. Låten kommer från deras EP "Improper Burial" som också innehåller "Immortal Man" och två st covers. Judas Priest's "Exciter" och Accept's "Fast As A Shark".

Jag fick en enorm blodad tand från EP:n så jag gjorde lite mer research och hittade att de skulle släppa sin första fullängdare i slutet av förra året. Crisis In Utopia (Omslag finns i början av inlägget) heter albumet som skulle få deras karriär att lyfta väldigt högt. Här är låtarna som är med.

1. My Last Attack
2. Fight To Kill
3. Call of Valhalla
4. Crisis In Utopia
5. Immortal Man
6. Nocturne In D Minor
7. The Blackest Night
8. Chase The Wind
9. Hollow Ground
10. Requiem
11. Cherish Desdian

För er som är uppmärksamma, ja jag vet att "Fight To Kill" och "Immortal Man" är med här också men de har åter inspelats till albumet (precis som allt annat som har omgjorts så tycker jag dock att orginalet är bättre). Albumet infriade mina förväntningar och var lika rått och fartfyllt som jag hoppades på. En väldigt bra debut.

Sammanfattningsvis, söker ni efter ett band som spelar Heavy Metal där sång och gitarr står för 90% av fokus så behöver ni inte leta längre. Holy Grail blandar ett fantastiskt sound som påminner mycket om Metallica i bandets tidiga ålder och en gitarrteknik som bara Steve Vai skulle kunna matcha. Jag kan lova er att om de spelar sina kort rätt så kommer de bli världsstjärnor inom de närmsta 5 åren. Bandet har adrenalin och en kraft som man sällan ser hos andra band. Monty Python försökte men vi hittade The Holy Grail.

Låt tips:
Självklart tipsar jag om "Fight To Kill" eftersom det var den låten som fick mig intresserad av bandet men lyssna också på "My Last Attack" och "Call of Valhalla". Om ni gillar dessa låtar borde ni kolla in resten av deras debutalbum "Crisis in Utopia".

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0