Recension: Relentless, Reckless Forever



Album: Relentless, Reckless Forever
Artist: Children of Bodom
Releaseår: 2011
Skivbolag: Spinefarm
Antal Låtar: 9
Längd: 36.20

1. Not My Funeral
2. Shovel Knockout
3. Roundtrip To Hell And Back
4. Pussyfoot Miss Suicide
5. Relentless, Reckless Forever
6. Ugly
7. Cry of The Nihilist
8. Was It Worth It?
9. Northpole Throwdown

Första riktigt stora skivsläppet i år bjuder det melodiska death/power metal bandet Children of Bodom på. Finländarna i detta band vet hur man gör hårdrock och ska nu bekräfta det mer med sin sjunde fullängdare. Kommer detta album att få oss att smälta av lycka lika mycket som en lie skördar en åker? Låt oss hoppas att den gör det.

Albumet börjar med "Not My Funeral" och om du trodde att det var svårt att uppfatta vad sångaren Alexi Laiho sjunger om innan så kommer du att få mer problem i den här låten. Musiken i refrängen överröstar medparten av sången vilket är lite irriterande men som tur va händer det bara i den låten. Låten i sig är som CoB har varit de senaste åren, väldigt melodiska med galna solon. Så fortsätter det med resten av plattan vilket i sig är både bra och dåligt. Det bra är att man gillar det man hör men det dåliga är att det känns som alla låtar har likadan struktur. När jag lyssnar på ett album så vill jag ha en bra variation av låttyper. Det andra negativa med albumet är längden. Jag vill helst att ett albums längd ska vara mellan 45-60 minuter (men det får gärna vara längre :P) så när jag klockade in albumet på 36.20 blev jag väldigt besviken. Nästa gång CoB gör ett album får de gärna göra det mycket längre. Annars är albumet just så som jag hade förväntat mig med grymma riff, härlig growlsång och melodiska låtar. Dock hade jag velat ha en riktig super fart låt som "Needled 24/7" eller "If You Want Peace... Prepare For War". Skit samma jag får hoppas på att den låten kommer på nästa platta.

Totalt Intryck:
Förutom det faktum att albumet är väldigt kort, inte så bra variation på låtarna samt att melodierna tar över lite för mycket ibland så levererar CoB ännu ett klassalbum. Egentligen inte en enda dålig låt på plattan. Tyvärr finns det ingen super låt som utmärker sig. Totalt sett är jag nöjd med albumet men inte mer.

Bästa Låt:
Jag gillar speed, power och fart. Just det får jag i låten Northpole Throwdown. Låten ger dig en käftsmäll och låter dig gå på en sjuhelvetes åktur. Synd bara att denna resa bara varar i mindre än 3 minuter.

Betyg: 7,5/10 Liemän

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0