Recension: Rebel Mind



Artist: Eumeria
Album: Rebel Mind
Releaseår: 2011
Skivbolag: Eget släpp
Antal Låtar: 9
Längd: 45:10
Medlemmar:
Jonny Tatum - Sång
Reece Fullwood - Gitarr
Kevin Bartlett - Trummor
Shawn Kascak - Bas
Bobby Williamson - Keyboard

1. Legion
2. Delusions
3. Rebel Mind
4. Father
5. Tides
6. The Key
7. Red Light Flies
8. Dreaming of Death
9. Secret Places

Vad ska man säga om Eumeria? Ett progresivt metal band som skapades av Bobby Williamson 2008 efter att han har lämnat bandet Outworld. Målet med Eumeria var att skapa musik som var unikt och spännande. Rebel Mind är deras debut, en debut som jag ska syna.

Precis som med Derdian, som jag recenserade tidigare detta år, upptäckte jag bandet tack vare att jag fick en vänskaps inbjudan av bandets YouTube konto. Jag kollade in deras videos lite snabbt och bestämmde mig snabbt för att lyssna på detta debut album.

Efter första genomlyssningen slog det mig ganska snabbt att Eumerias musik är fruktansvärt lik Dream Theaters stil. Även om båda banden är progresiva metal band så är det väldigt få som låter som pionjärerna i DT vilket gör Eumerias musik rolig, spännande men också igenkännbart. Vi har de flygande keyboard inslagen, de grymma melodierna och den där känslan av övernaturlighet som jag vill känna av sådan typ av musik.

Medlemmarna gör sig väldigt bra i bandet och visar sina kvaliteer flera gånger under plattan. Sedan märks det då och då att bandet inte har varit med varandra så länge då den riktiga tajtheten saknas men det är något som kommer att förbättras i sinom tid.

När det gäller låtmaterialet är det nästintill likadant som med Dream Theater. Vi har låtarna som etsar sig fast trots att de är över 6 minuter, balladerna som smälter in i bakgrunden och de riktigt långa episka låtarna... saknas. Ja den längsta låten är drygt 7 minuter så det är det enda som skiljer Eumeria och DT åt låt mässigt. Är det en nackdel då? Egentligen inte. Jag tror att det krävs erfarenhet för att skapa låtar över 10 minuter som man kan hänga med på och ha orken att få lyssnaren att fortsätta lyssna så jag kommer nog inte förvänta mig sådana låtar av detta band förens vid tredje albumet eller så.

Totalt Intryck:
Jag får tacka bandets YouTube för att de ville bli min vän och för att ha introducerat sig själva för mig. Jag hoppas och tror att detta band kan bli väldigt stora och bli de välförtjänta efterträdarna av den progresiva metallens kungatron. Det krävs lite finslipning på soundet och lite bättre låtskriveri men melodierna finns och kvaliten kommer att bli bättre. Eumeria är definitivt ett band jag kommer att följa i framtiden.

Bästa låt:
Titelspåret Rebel Mind påminner mig väldigt mycket om de bästa låtarna av Dream Theater. Den sista skärpan saknas men det ger ändåså en riktigt jäkligt bra låt. Ett gött gung som blandas med sjysta solon och en bra refräng.

Betyg: 8/10 Tides

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0