Dubbelrecension: Devin Townsend Project X2



Album: Deconstruction och Ghost
Artist: Devin Townsend Project
Releaseår: 2011
Skivbolag: Hevydevy Records
Låtar: 9 och 12
Längd: 1:10:49 och 1:12:45
Total Längd: 2:23:34

Medlem:
Devin Townsend - Sång, Gitarr, Bas, Keyboard, Synteziser och Programering

Deconstruction Låtlista

1. Praise The Lowered
2. Stand
3. Juular
4. Planet of the Apes
5. Sumeria
6. The Mighty Masturbator
7. Pandemic
8. Deconstruction
9. Poltergeist

Ghost Låtlista

1.
Fly
2. Heart Baby
3. Feather
4. Kawaii
5. Ghost
6. Blackberry
7. Monsoon
8. Dark Matters
9. Texada
10. Seams
11. Infinite Ocean
12. As You Were

Släppa två album samtidigt brukar vara ett segerrecept. Fråga bland annat Avantasia och System of A Down. Men hur ska man göra? Ska man släppa två liknande album eller två helt olika album. Devin Townsend Project (ett utav flera project av Devin Townsend) valde att gå med det senare alternativet. Så låt oss gå igenom albumen ett i taget.

Deconstruction

Jag älskar progresiv metal, särskilt när den blir lite hårdare. Därmed kom detta album som en glad överraskning. Det börjar lite småtrevande men albumet kommer igång med låten Stand. Hela albumet är enormt progresiv och väldigt mörk och hård. Sedan kan ett par utav låtarna vara väldigt svåra att ta in (längsta låten är 16:28 min lång). Efter ett par genomlyssningar står jag där med en väldigt nöjd känsla. Albumet var väldigt stabilt och starkt. Är man ett fan av Dream Theater och liknande musik så borde man definitivt kolla in Deconstruction. Inte en enda svag låt på plattan.

Bästa Låt: Planet of The Apes

Betyg: 8/10 Juulars

Ghost

Så är den andra plattan hård och progreesiv? Nej den är mer easy listening. Detta album testade verkligen mitt tålamod för jag väntade hela tiden på någon fart, vilket inte kom. Visst det är vackert och stämmningsfullt men det är sådan musik som jag inte lyssnar på. Ghost är full med låtar som bara platsar i radiokanalen Lugna Favoriter. Nej detta är inte rock. Detta är sådan musik du hör när du dör och går mot ljuset. Kan inte heller se någon som helst skillnad mellan låtarna.

Bästa Låt: Ledsen jag kan inte skilja på låtarna

Betyg: 1,5/10 Feathers

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0