Dubbelrecension: Day of Reckoning och The Human Romance



Album:
Day of Reckoning
The Human Romance

Artister:
Destruction
Darkest Hour

Releaseår:
2011

Antal Låtar:
12
12

Längd:
50:01
45:44

Total längd:
1:35:45

Så ja nu har jag  kopierat mina spellistor från Spotify till Grooveshark och är åter redo för att lyssna på mer ny musik. Jag börjar med två album som jag borde har lyssnat på för någon månad sedan. Thrash metalisterna Destruction och metalcore bandet Darkest Hour.

Destruction - Day of Reckoning

Destruction kommer från Tyskland och har sedan starten 1982 släppt 10 album. Day of Reckoning är deras elfte släpp.

Det som gör att jag gillar Destruction är hårdheten i deras musik och slagkraften i deras refrängen. Ta första spåret The Price som exempel. Skrik sacrifice, rabbla några fler ord och repetera. Inte dåligt alls. Sedan hjälper texterna en bit på vägen desutom. Alla låtarna på plattan har sina styrkor och svagheter men dör att sammanfatta snabbt är det ett väldigt stabilt album. Ett steg framåt jämfört med förgående album D.e.v.o.l.u.t.i.o.n som enligt mig saknade någon riktig punch. Albumet avslutas med en cover på Dios Stand Up And Shout. Inte det mest originella att göra en cover på en låt av Dio eftersom en massa artister har gjort det sedan Ronnie James avled för snart ett år sedan. Instrumenten gör det riktigt bra där men sångarens röst passar tyvärr inte låten. Synd då det hade kunnat bli en riktigt grym cover. Nåja det är ändå bara ett bonusspår på skivan.

Darkest Hour - The Human Romance

Detta släpp har jag väntat på då Darkest Hour är ett utav de band som jag vill utforska mer i sedan jag hörde deras låt Demon(s). Jag är vanligtvis inte något metalcore fan då jag oftast tycker att låtarna inte hänger samman och att det känns som flera metal genrer i en och samma låt men DH lyckas med sin musik.

De två första spåren är inga hittar dock är spår nummer tre, Savor The Kill, det. En härlig uppbygnad och gitarrspel toppas med en utav årets bästa refränger. Den må vara kort men den ger mig gåshud. Synd bara att det inte blir mer gåshud under albumets gång. Allt känns så lagom och ok. Känns som om DH inte försöker utveckla sin musik utan bara köra på en mall som de kan ändra med andra riff och text men inte mycket mer. Tråkigt då killarna har potentialen att vara fantastiska. Jag kollar på låtlistan efter halva albumet och ser en låt på 8:41 och då tänker jag att de kanske tänker outside the box där. Jag hade rätt då låten var en instrumental låt. Det är dock inget bra då det känns väldigt segt och man bara vill till nästa låt. Enligt mig ska en instrumental låt vara mellan 4-6 minuter lång. Tillräckligt för att innehålla ett par solon och sjysta riff men 8 minuter känns bara segt om inte instrumentalen är av Steve Vai fart.

Totalt intryck:

Day of Reckoning:
Stabilt och bra men man hade velat ha någon riktig topp låt som hade lyft plattan från bra till kanon. Covern kunde ha skippats.

The Human Romance:
Tre låtar står ut och visar vad Darkest Hour kan men resten är mellanmjölk. Hade högre förväntningar på detta band. Om de ska göra en ny instrumental ska den vara kortare än 8 minuter. totalt sett ok.

Bästa låt:

Day of Reckoning:
Hate Is My Fuel

The Human Romance: Savor The Kill

Betyg:

Day of Reckoning: 7/10 Armageddonizzers

The Human Romance: 6/10 Purgatories

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0