Recension: The Power Within



Artist:
Dragonforce
Album: The Power Within
Releaseår: 2012
Skivbolag: Electric Generation Recordings
Antal Låtar: 10
Längd: 50:14
Medlemmar:
Herman Li - Gitarr
Sam Totman - Gitarr
Vadim Pruzhanov - Keyboard
Dave Mackintosh - Trummor
Frédéric Leclercq - Bas
Marc Hudson - Sång

1. Holding On
2. Fallen World
3. Cry Thunder
4. Give Me The Night
5. Wings of Liberty
6. Seasons
7. Heart of The Storm
8. Die By The Sword
9. Last Man Stands
10. Seasons (akustisk version)

Dragonforce, bandet som är mest kända för att ha långa, galna gitarrsolon och för att ha ett par utav de svåraste låtarna i Guitar Hero och Rock Band. Visst kan bandet göra musik också men det låter allt för repetivt. Låt oss jämföra ett par utav mina favoritlåtar med bandet. Låtarna är Operation Ground And pound, My Spirit Will Go On, Heroes of Our Time och Revolution Deathsquad. Lyssna på dem innan ni fortsätter att läsa denna recension. Är ni klara? Hittar ni några skillnader mellan låtarna? (förutom de uppenbara text och musik ändringarna). Alla låtarna handlar om krig, ära och kämpaglöd samt har samma låtuppbyggnad, intro-gitarrsolo-vers-brygga-refräng-gitarrsolo-vers-brygga-refräng-gitarrsolo-lite gitarriff-superlångt gitarrsolo-breakdown-refräng-outro. Därför är Dragonforce ett band jag både älskar och hatar.

Nu till själva recensionen. Först och främst, vad tycker jag om den nya sångaren Marc Hudson? Kvalité mässigt är Hudson bättre än vad ZP Theart men jag tycker att ZP har en mer unik röst, en röst man känner igen direkt. Så domen blir att Marc Hudson är en helt fullgod ersättare.

Dock kan bytet av sångare hjälpt bandet. I The Power Within så har bandet nästan gjort en hel omvändning när det kommer till låtskapandet. Visst, de galna gitarrerna, den flygande sångrösten och farten består men nu har bandet faktiskt lärt sig att variera i strukturerna. Vill ni veta vad jag tycker om det? ÄNTLIGEN!!!!!! Det var det enda som saknades för att Dragonforce skulle få mig över på deras sida. Nu kan jag äntligen njuta av ett album från dem och inte oroa mig för att de ska återupprepa sig. Bara för att ge en liten bild av variationen har vi Give Me The Night som har den där klockrena refrängen och en ganska hyfsad text, meningsfulla Seasons som kan vara den låt av Dragonforce som har väckt mest känslor inom mig (goda känslor) och till sist, snabba men hookiga Die By The Sword.

Det finns dock en sak kvar som Dragonforce måste ändra på för att jag helt ska lite på dem. Texten. Bandet har blivit mer flexibla på den biten med men det här med slag ute på fältet och krig och sånt är väldigt uttjatat. Hitta på något nytt att sjunga om tack.

Totalt Intryck:
Det är inte längre samma skit, Dragonforce har äntligen lärt sig att skriva olika sorters låtar. Och det låter faktiskt bra. Det är inte repetivt, det är inte överdrivet, det är istället så som äkta power metal ska låta. Nu hoppas jag bara att de inte ska falla in i gamla synder och fortsätta på den här vågen. Bra jobb där killar.

Bästa låt: Give Me the Night

Betyg: 8,5/10 Fallen Worlds

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0