Recension: The Path of Totality

8. Let's Go - Feat. Noisia
9. Get Up! - Feat. Skrillex
10. Way Too Far - Feat. 12th Planet & Flinch
11. Bleeding Out - Feat. Feed Me
12. Fuels The Comedy - Feat. Kill The Noise
13. Tension - Feat. Excision, Datsik & Downlink

När jag tänker på Dubstep tänker jag mig mycket bas, techno och epilepsi anfall. Nästan allt som inte har med Hårdrock att göra (förutom epilepsin). Så när Korn avslöjade att deras nya album skulle ha stora influenser av just Dubstep blev jag förvånad men glad. Är det något band som behöver en riktig uppfräschning är det Korn. De senaste albumen från bandet har varit ganska trista från det annars mystiska och spännande bandet.

Innan lyssningen började tänkte jag att detta kan sluta på två sätt. 1. det kan bli riktigt schysst och ge Korn den schussen de behöver eller 2. det kan gå åt helvete. Det var nog en bra ide att jag lyssnade på de två singlarna innan jag gav mig in på albumet då man blir lite mer van på techno biten av låtarna. När det väl var dags för lyssningen hade jag förväntningarna att albumet inte skulle innehålla för mycket Dubstep. Jag hade fel. Det är väldigt mycket Dubstep med låtarna men på något konstigt sätt tar musiken inte riktigt över utan Korns sound finns hela tiden kvar där vilket är ett stort plus i kanten. Förutom singlarna sticker ett par andra låtar ut i mängden som Fuels The Comedy och Let's Go. Dock finns det inget i albumet som riktigt övertygar.

Trots att jag ser många negativa sidor av albumet är det ett stort fall framåt för Korn. Med tanke på vad bandet har gjort de senaste åren verkar det att Korn har hittat rätt igen... ett tag i alla fall. Jag tror inte att denna musikform kommer att utvecklas som Nu-metalen gjorde men det är alltid roligt att höra nya hårdrocks genrer när det väl funkar.

Korn är någorlunda tillbaka. Även om albumet kunde ha varit bättre har detta samarbete med Dubstep artister livat upp bandets musik igen. Detta samarbete kommer inte att hålla i längden men det kan göra så att Korn hittar tillbaka och verkligen börjar skapa grymm musik igen. Fast det är ingen garanti på det. Albumet i sig var mycket bättre än förra albumet men fortfarande en bra bit från ett klassalbum.

Svårt val men Narcisisstic Cannibal vinner då den har ett djup som andra låtar i albumet inte har. Det är också den låt som har mest Korn i sig.

Betyg: 6/10 Sanctuaries