Recension: American Capitalist



Artist: Five Finger Death Punch
Album: American Capitalist
Releaseår: 2011
Skivbolag: Prospect Park
Antal Låtar: 11
Längd: 40:21
Medlemmar:
Zoltan Bathory - Gitarr
Jason Hook - Gitarr
Ivan Moody - Sång
Jeremy Spencer - Trummor
Chris Kael - Bas

1. American Capitalist
2. Under And Over It
3. The Pride
4. Coming Down
5. Menace
6. Generation Dead
7. Back For More
8. Remember Everything
9. Wicked Ways
10. If I Fall
11. 100 Ways To Hate

Äntligen är den här, den tredje fullängdaren av en utav de störst resande världsstjärnbanden just nu. Five Finger Death Punch har sin egen stil och attityd vilket gör att bandet får en väldigt bred  och stor skara av fans. Förväntningarna inför American Capitalist är skyhöga särskilt med tanke på succen med förra släppet, War Is The Answer. Låt oss se om de lever upp till förväntningarna.

Det jag fullständigt älskar med 5FDP är inte bara jämnheten utan deras förmåga att skapa grymma riff och refränger. Varje låt har sin stil och näst intill alla är lätta att komma ihåg. Ta t.ex singeln, Under And Over It. Ett härligt riff tillsammans med utstående dubbelbas och en refräng som även de med minnesförlust skulle komma ihåg.
En annan sak att lägga i åtanke är Ivan Moodys fantastiska röst som blandar skönsång med hårda skrik vilket ger ännu mer variation i låtarna.
Och på tal om variation, det finns inte bara adrenalin stinta låtar om krig och svek utan också ballader som även jag skulle tänka mig at lyssna på. Och jag är INTE en kille som gillar ballader.
Även om de elva låtarna är riktigt bra så är albumet alldeles för kort tyvärr. 40 min räcker inte enligt mig men det är ett marginellt minus (enligt mig ska minimum på ett album vara 45 min).
Dock dycker en fråga upp inom mig. Kan detta band bli ett nytt Motörhead eller AC/DC? Har man lyssnat på deras två tidigare släpp känner man väldigt väl igen sig i denna platta och jag vet inte hur länge bandet kan hålla på utan att man tröttnar på det. Jag tror att allt kommer att bero på bandets motivation och energi. Sänks den kommer man tröttna på 5FDP förr eller senare. Fast med deras utveckling så tar det nog ett antal plattor till innan man blir riktigt trött på dem.

Totalt Intryck:
Japp, ännu ett fantastiskt album av 5FDP fylld med ren hårdrock, jämnhet, variation och energi. De blir bara bättre och bättre ju längre in i karriären de kommer. Minus dock för längden på albumet men ett riktigt stort plus på skivomslaget. Kan vara den snyggaste i år.

Bästa Låt:
100 Ways To Hate. Klart bästa refräng och uppbyggnad som sätter sig direkt och som man kommer att nynna på i ett antal veckor.

Betyg: 9,5/10 Wicked Ways

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0