Recension: Th1rt3en



Artist: Megadeth
Album: Th1rt3en
Releaseår: 2011
Skivbolag: Roadrunner Records
Antal Låtar: 13
Längd: 57:33
Medlemmar:
Dave Mustaine - Gitarr, Sång
Chris Broderick - Gitarr
Shawn Drover - Trummor
David Ellefson - Bas

1. Sudden Death
2. Public Enemy No.1
3. Whose Life [Is It Anyways?]
4. We The People
5. Guns, Drugs, & Money
6. Never Dead
7. New World Order
8. Fast Lane
9. Black Swan
10. Wrecker
11. Millenium of The Blind
12. Deadly Nightshade
13. 13

Halleluljah! Spotify har åter igen tillåtit premium medlemmar att lyssna på album innan releasedatumet. Denna gång är det Megadeths Th1rt3en som står på tur. Ett album jag har väntat väldigt länge på. Kör i vind.

Som ni säkert märker återkommer nummret 13 flera gånger på detta album.
Detta är Megadeths 13:de studio album.
Albumet innehåller 13 låtar.
Sista låten heter 13.
Nummrerna 1 och 3 finns i titeln vilket bildar, just det, 13.

Det som slog mig först med detta album är alla "gamla" låtar. Sudden Death har vi redan lärt känna i TV-Spelet Guitar Hero: Warriors of Rock som släpptes förra året, Millenium of The Blind, Black Swan och New World Order är låtar som skrevs under Youthansia perioden och fanns med i deluxe versionen av albumet. Så ska man kalla det för ett nytt album? Ja då. Det är nya versioner av de nämnda låtarna och de resterande nio låtarna är helt nyskrivna.

Ända sedan 2004 års The System Has Failed har bandet gått tillbaka till 80-talets thrashsound vilket har, enligt mig, förbättrat deras musik avsevärt mycket. Sedan tycker jag att texterna har utvecklats också vilket ger ett bättre djup i låtarna. Det är självklart inget undantag med det nya albumet. Th1rt3en innehåller en variation av låtar från den enkla, riffiga och catchiga låten Public Enemy No.1 till den mer komplexa och eleganta Whose Life [Is It Anyways?]. Även om jag fortfarande tycker att Dave Mustaine är en utav de sämsta hårdrockssångarna som finns (även om hans sångröst har blivit bättre med tiden) kompenseras det som vanligt med hans, och bandets, instrument kunskaper och tajthet. Bandet gör inga misstag på den biten.

Om jag jämför detta album med senaste albumet ENDGAME känner jag att variationen och styrkan i låtarna var bättre i ENDGAME men Th1rt3en har sina fina stunder. Texterna är något bättre i Th1rt3en men det är en mariginell vinst. Om jag skulle välja mellan dessa två album skulle jag välja ENDGAME på grund av det känns lite mer Thrash än vad Th1rt3en gör.

Totalt Intryck
Lite lägre högsta nivå än vad jag hadde förväntat mig men det är ännu ett härligt Megadeth album som bjuds. De misslyckas aldrig. Även om jag hade velat ha lite mer thrash i låtarna var det bra tryck i de flesta utav låtarna och Dave fortsätter att utveckla sig i sitt låtskriveri. Ingen ny Rust In Peace men definitivt ingen ny Risk (som sög).

Bästa Låt
Public Enemy No. 1. Jag älskar enkla låtar som sätter sig direkt och Public Enemy No. 1 är helt i det spåret. Lite nöd rim här och där men energin lyfter låten flera nivåer. Btw, låten handlar om Al Capone. Det ni.

Betyg: 7,5/10 Wreckers

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0