Recension: Clockwork Angels

7. Seven Cities of Gold
8. The Wreckers
9. Headlong Flight
10. BU2B2
11. Wish Them Well
12. The Garden

Den progresiva rockens farbröder i Rush har nu släppt sitt nittonde studioalbum, Clockwork Angels, ett episkt album om en ung mans resa där han försöker följa sina drömmar. En resa där han får träffa på pirater, förlorade städer, alkemister, anarkister med flera. Alltså ännu ett konceptalbum av Rush.

När det gäller konceptalbum måste allt verkligen sitta. Historien måste vara spännande och låtarna måsta ha en röd tråd som går genom hela albumet. Som tur är har bandet gjort detta förut i bland annat 2112 så Geddy, Neil och Alex vet vad de håller på med. På tal om 2112, läs av var visarna står på klockan i albumomslaget. De står på 9:12 eller om man tar kvällstid, 21:12.

Albumet visar en väldigt mångsidig sida av Rush. Det öppnas med en väldigt snabb och rak låt kallad Caravan men den har sina episka stunder under refrängen vilket ger en go tempoändring som man lätt kan digga. Lite mer lugnare och mer finstämd känsla bringas fram i låtarna Halo Effect och The Garden medan låtar som Headlong Flight och titelspåret ger mer utmaning. Jag var själv orolig att albumet skulle innehålla en låt som skulle drifta iväg och inte hålla sig till konceptet men alla tolv låtar smälter samman väldigt bra samtidigt som de kan stå väldigt starka var för sig. Så som ett konceptalbum ska vara. Bland de extra höga topparna finns singlarna (Caravan, Headlong Flight), BU2B, The Anarchist och titelspåret.

Precis som vanligt med Rush sitter även instrumenten helt perfekt. Neil Peart trummar på med sina gryma fills och beats, Alex Lifesons riff och solon sitter som en smäck och Geddy Lees basspelande är lika lysande som vanligt. Sedan tycker jag dessutom att Geddy sjunger bättre än vad han brukar göra vilket ger ett extra plus.

Jag är egentligen inget jätte fan av Rush. Jag har bara hört deras mest kända låtar som Tom Sawyer, YYZ, Working Man och ett par fler. Låtar som har antingen fått mig att bli väldigt nöjd eller fått mig att gäspa. Efter att ha lyssnat på Clockwork Angels är jag nu såld. Ett helt fantastisk konceptalbum fylld med varierade låtar och ett fantastiskt handarbete bakom. Rush har verkligen lyckats här och om jag kan min Rush historia rätt kan detta album vara bandets bästa sedan Moving Pictures. Från och med nu är jag ett fan av bandet.

Bästa Låt: Headlong Flight

Betyg: 9,5/10 Halo Effects