Recension: Tied To the Anchor



Artist:
Solitude
Album: Tied to The Anchor
Releaseår: 2012
Skivbolag: Pantherfarm records
Antal Låtar: 11
Längd: 41:09
Medlemmar:
Patrik Larsson - Sång
Dennis Warelius - Gitarr, Ren Sång
Christoffer Apell - Gitarr
Niclas Staberg - Bas
William Turner - Trummor

1. Under Fading Skies
2. The Beautiful Noise
3. Ricochet
4. Tied To The Anchor
5. Last Division
6. This Is The End
7. All Eyes On Me
8. Light The Fire
9. Sincerity
10. Oceans Away
11. As The Sound Disappears

Äntligen är den här. Värnamo bandet Solitudes debut album. En release jag har väntat på. Ni få som följer min blogg vet att jag har uppmärksammat bandet tidigare och har hyllat dem. Nu hoppas jag att allt inte var tomt snack utan att bandet lever upp till förväntningarna.

För er som inte känner till Solitude, hur låter deras sound? Det är en blandning av metal core, In Flames och lite, lite Dead By April. Det där sista kanske skrämde er men ta det lugnt, enda likheten mellan banden är inte att de har pop inmixad i metallen utan att refrängerna sätter sig som klister. Så ingen skada gjord för detta band.

Det märks direkt att bandet har jobbat hårt för sin debut. Det är ett fantastiskt samspel mellan instrumenten och medlemmarna. Musiken är väl producerad och bra skriven. Dock är det en viktig del jag saknar i låtarna. Solon. Jag hittar inget gitarr, bas eller trum solo på någon utav de elva låtarna från bandet. Det är möjligt att det finns något solo någonstans i albumet men det solot är då väldigt dolt inne i musiken. Jag sa innan också att refrängerna fastnar och det gör det särskilt i singeln Under Fading Skies. Väldigt svängigt och berusande. Andra låtar som Last Division (Denna låt finns också på deras EP The Revival) och Oceans Away fäster sig också lite grann.

Förutom avsaknaden av solon är det två saker som drar ner betyget på albumet. Först är det längden men det är väldigt knappt. 41 minuten är knappt underkänt då jag vill att albumen ska vara cirka 45-60 min långa. Det andra är att albumet saknar dem där kanonlåtarna. Tro mig inte fel, det finns bra låtar på Tied To The Anchor men det finns inga låtar som får mig att gå "OH MY GOD THIS IS FREAKING AWESOME". Dock finns det en fördel med att inte ha en kanon låt och det är att jämnheten blir bättre. Det kan ibland löna sig.

Totalt Intryck:
Kan Sverige ha fått en ny musik export? Det utlåtandet väntar jag med tills jag har sett dem live (vilket blir på Lördag på deras releasefest) men med tanke på vad jag precis har lyssnat på så får jag säga kanske. Bandet är tajta och vet hur man ska skriva musik men för att kunna blomma ut till en akt som slår igenom i fler länder än Sverige måste den där super hiten komma. Tied To The Anchor är, oavsett hur man ser på det, en väldigt bra debut som kommer öka deras fan bas. Jag önskar dem lycka till och hoppas på ett fantastiskt framträdande imorgon.

Bästa Låt: Under Fading Skies

Betyg: 7,5/10 Ricochets

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0