Karriärsrecension: Iron Maiden Del 5

Då är det dags att avsluta denna karriärsrecensionsserie. Detta gör vi med recensioner av Maidens tre senaste alster samt en sammanfattning. Rock on!

Dance of Death



Jag kom ihåg att jag lyssnade på detta album för ett par år sedan och tyckte att det var skit. Vad fasen rökte jag för något vid den tiden? Nu när albumet har fått sig en ny genomkörare i min skalle kan jag nu konstatera att Dance of Death är ett mycket värdigt Maiden album. Med låtar som Rainmaker, Paschendale, The Journeyman och Dance of Death kan ingenting gå fel. Enda klagomålet är att det kan ibland bli lite väl mycket av det goda men det är ett överkomligt problem. Det finns en bra variation i albumet också. Wildest Dreams är mycket typiskt 80-talets Maiden medan Rainmaker bjuder på grymma riff och en speciell uppbyggnad och Dance of Death är rent episk. Ett världsklass album.

Bästa Låt: delat mellan No More Lies och Wildest Dreams

Betyg: 9/10 Montsegurs

A Matter of Life And Death



Ännu ett väldigt bra album av Maiden här i A Matter of Life and Death men under hela albumets gång känner jag att någonting saknas. Jag tror att det kan vara den där hook effekten. Det är inte det lättaste att komma ihåg låtarna i albumet. Different World, Brighter Than A Thousand Suns och The Reincarnation of Benjamin Breeg är nog dem som smälter enklast men deras melodier är inte direkt soppa heller. Sedan saknar jag intensiteten också som de allra bästa Maiden albumen har. Totalt sett är A Matter of Life And Death ett bra album, men inte mer.

Bästa Låt: Brighter Than A Thousand Suns

Betyg: 7/10 Benjamin Breegs

The Final Frontier



The Final Frontier kom tvåa på min lista över 2010 års bästa album. Bara det säger mycket om vad jag tycker om albumet. The Final Frontier är fylld med långa och episka låtar som kräver sin tid. Dem låtar som är lättsmälta är också dem enda som inte riktigt håller måttet till exempel, Satellite 15..... The Final Frontier öppnar fantastiskt med en instrumental del som bygger upp spänningen men när det väl når kulmen blir låten en tråkig och repetiv dänga. Nä, lyssna på de episka låtarna istället. Det är dem som gör The Final Frontier till ett fantastiskt album.

Bästa Låt: The Talisman

Betyg: 8,5/10 Alchemists

Sammanfattning av karriären:

Ja vilken jädra karriär bandet har haft. I över 30 år har bandet varit en utav ledarna inom den moderna hårdrocken och det ser ut som om det ska ta ett långt tag till innan de lägger instrumenten på hyllan. Albumen har kommit i stadig takt och bandet har varit runt i alla jordens hörn. Sammanhållningen i gruppen är också väldigt bra. Den uppställningen som bandet har för tillfället har hållt sig sedan 1999 och flertalet utav medlemmarna har varit i bandet ännu längre. Ja, Iron maiden har haft en lång karriär som än så länge inte ser slutet ännu. Ett fantastiskt band med en fantastisk karriär.

Bästa Album: Somewhere In Time

Sämsta Album: The X Factor

Mest Överskattade Album: Piece of Mind

Mest Underskattade Album: Dance of Death

Låtar Värda Att Notera: Dream of Mirrors, No More Lies, Brighter Than A Thousand Suns, The Loneliness of The Long Distance Runner, Fear of The Dark

Karriärsbetyg: 8,5/10

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0