Recension: Apocalyptic Love

10. Bad Rain
11. Hard & Fast
12. Far And Away
13. Shots Fired
14. Carolina
15. Crazy Life

Den självbetitlade debuten var en ren besvikelse men den förre Guns N' Roses gitarristen Slash har nu samlat nya krafter, och ett beständigt ackompanjemang, och gjort klart sitt andra soloalbum, Apocalyptic Love.

Inför det andra albumet har Slash försökt eliminera alla faktorer som gjorde föregångaren till ett vrak. Först och främst har Slash ett band som backar upp istället för en hel bunt av gästartister. Bandet kallas för Myles Kennedy (Alter Bridge) And The Conspirators. Ett kompetent gäng som gör sitt jobb och Myles röst är lika unik och säker som alltid. Sedan har Apocalyptic Love blivit mindre spretigt men det kom ganska så naturligt då låtarna i förra plattan specialskrevs för att passa gästartisten (t ex snabb modern rock med A7X sångaren M. Shadows och lite pop inspererad rock med Fergie från The Black Eyed Peas).

Mer om albumet nu. Musiken är mycket vad man kunde förvänta sig från Slash. Det är rock som innehåller få överraskningar och fästande refränger. Man blir sällan förvånad men man känner sig alltid trygg kring den här typen av musik. Även om förvåningen är liten bjuds man ändå på en väldigt bra variation av låtar. Snabba, långsamma, grooviga, medryckande, kraftfulla, you name it allt finns (förutom någon riktigt episk låt). Bland favoriterna finns singeln, You're A Lie, där Slash visar det mesta utav sina gitarrkunskaper tillsammans med en Myles Kennedy i grym form, titelspåret där man påminns om hur bra Guns N' Roses en gång var och sist men inte minst den längsta låten Anastasia som har en väldigt bra låtuppbyggnad och ett långt gitarrsolo där Slash släpper tyglarna. Får riktigt goa rysningar där. Även om merparten utav låtarna håller god kvalité känns det som om man får för mycket av det goda. 15 är maffigt och ett par låtar skulle kanske gitarrlegendaren hållit undan från albumet. Dem låtarna drar ner betyget en liten bit.

Skönt att veta att den självbetitlade debuten var en engångsföreteelse. Apocalyptic Love visar att Slash kan prestera på topp. Låtarna osar av självförtroende och samarbetet med Myles Kennedy And the Conspirators är på topp. Skippa bara fyllningsmaterialet så snackar vi om ett album i världsklass.

Bästa Låt: Anastasia

Betyg: 8/10 Halos