Century Media bojkottar Spotify

Tidigare denna månad förlorade jag över 40 låtar på min största Spotify spellista (som du för övrigt hittar här) och jag fattade inte ett skit av vad som hände. Bland annat förlorade jag låtar från Iwrestledabearonce, Arch Enemy, Firewind, The Haunted och Wolf.

Jag fick nu i veckan veta att skivbolaget Century Media har valt att bojkotta den svenska musiktjänsten.

Varför? Från vad jag förstod vid deras pressmeddelande så tog de bort låtarna för att de tycker att Spotify som det är nu inte är bra nog. De säger att där tjänsten har lanserats har samtidigt försäljningen av skivor tappat också vilket gör att de inte tjänar tillräckligt med pengar.

Jag kan helt klart förstå deras oro. Spotify gör att folk köper mindre skivor och att det blir mindre pengar till band och skivbolag men jag tycker att man ska komma ihåg att Spotify gör också att man upptäcker ny musik lättare vilket kan ge en större fanskara till ett band. Hårdrocksfolket är också de mest lojala utav skivköparna så om man hittar någon ny favorit så är det oftast att man vill skaffa det nya albumet.

Denna bojkottning kom ganska överraskande då Spotify har lanserats i USA nu men jag lider inte så mycket pin. Jag tror att Spotify kommer att förbättra sig och att Century Media väljer att släppa sina band in i tjänsten igen så småningen om. Medans jag väntar så har jag ju ändå över 1300 låtar till att lyssna på :P

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0