Årslista 2010

Ja jag vet att denna lista är sen men jag började bloggen efter 2011 intåg så bättre sent än aldrig. I mina årslistor (nuvarande och framtida) kommer att innehålla 3 delar. Bästa Omslag, Bästa album och Bästa Låt. ska vi börja? då kör vi.

Bästa Omslag
3. Avenged Sevenfold - Nightmare


2. Iron Maiden - The Final Frontier


1. Swashbuckle - Crime Always Pays


Nej, Swashbuckle vinner inte p.g.a de nakna brudarna i bakgrunden. De vinner för att de har allt som jag söker i ett albumomslag. Det berättar vad albumet handlar om (pirater om ni inte fattade det), albumtitel och bandnamn passar bra in i omslaget, detaljrikt, bandets maskot är med men framför allt, det ser jävligt snyggt ut.

Bästa Album.

5. Raubtier - Skriet Från Vildmarken

Sveriges svar på Rammstein levererar ett tungt sound på svenska. Skriet Från Vildmarken är en skitbra efterföljare till debuten Det Finns Bara Krig. Fortsätt med det ni så kanske ni blir lika stora (om än inte större) som Rammstein.

4. Helloween - 7 Sinners

Jag hade inga höga förhoppningar på 7 Sinners men albumet överaskade mig väldigt positivt. Kanske Helloween är på väg mot ännu en storhetstid som med Keeper Of The Seven Keys serien?

3. Blind Guardian - At The Edge Of Time

Jag har inte kännt bandet så länge men vad jag har hört så var Blind Guardian som bäst vid slutet av 90-talet och att deras album  från 2000-talet har varit dåliga. At The Edge Of Time är allt annat än dåligt. Fart från början till slut och det avslutas med singeln "A Voice In The Dark" som är sjukt bra.

2. Iron Maiden - The Final Frontier

Somliga säger att Iron Maiden suger nu och att de var bättre i 80-talet. Jag säger att de personerna är idioter och inga riktiga Maiden fans. De utvecklas med tiden och gör det grymmt. Jag kan hålla med om att 80-talets Maiden var riktigt bra och att de kan behöva mer fart men är det progresivt de vill köra så låt Maiden köra progresivt. Albumet i sig är typiskt Maiden. Är du ett äkta fan så kommer du att älska det.

1. Accept - Blood Of The Nation

Va? Har Udo återförenats med sitt gamla band? Nej men det låter som det. Mark Tornillo låter väldigt likt och som om inte det vore nog så ger Accepts comeback album en jämnhet jag aldrig skådat tidigare. Det finns inte en enda dålig låt på plattan. Så kortfattat kan jag säga att Accept är tillbaka och de är tillbaka i eliten där de hör hemma. Helt klart 2010 års bästa album.

Bästa Låt
10. Cellout - Set Things Straight
Debut band som slog mig med häpnad. har fortfarande låten i hjärnan.
9. Engel - Sense The Fire In Flames junior levererar härlig musik. Inte riktigt In Flames men det äger ändå.
8. Avantasia - Stargazers 9.33. Det är låtens längd. Och ändåså håller den ihop fruktansvärt bra.
7. Helloween - Are You Metal? Nå är du? Älskar man den här låten så är svaret HELL YEAH!!!!!!
6. Slash - Nothing To Say (Feat. M.Shadows) Slash solodebut var en besvikelse men denna låt får en att glömma resten av albumet.
5. Raubtier - Lebensgefahr Hårt, snabbt och på svenska. Bra recept till en assbra låt.
4. Avenged Sevenfold - Nightmare Låtuppbyggnaden är komplett. Sedan flyter det bara på.
3. Megadeth - Sudden Death Denna låt släpptes till TV-spelet Guitar Hero: Warriors of Rock. Trots den galna gitarren så är låten riktigt bra och hyfsat djup. Äkta Megadeth.
2. Holy Grail - Fight To Kill Har ni inte hört talas om detta band? det borde ni göra för att de är så jävla bra. Första gången jag hörde låten höll jag på att skita på mig. Så bra var den. Kommer säkert bli framtida superstjärnor.
1. Blind Guardian - A Voice In The Dark Jag snackade innan om låten i bästa album listan och det är inte konstigt. Låten är enligt mig komplett. Den är lång, snabb, oförutsägbart, har gitarr solon, coola riff och artister som framför den fantastiskt. Klar vinnare som 2010 års bästa låt.

Vill ha en längre lista av 2010 års bästa låtar? Hoppas då att ni har Spotify för här kommer den (Holy Grail - Fight To Kill finns inte i Spotifys bibliotek. Därför går det inte att spela den. Sök på Youtube istället.)
best of 2010 songs

Kommer att göra detta varje år (då i utsatt tid ;))

Kommentarer
Postat av: Nicke

Skriet från vildmarken är ett förbannat bra album! Annars så tycker jag inte 2010 hade så mycket att erbjuda. 2011 kommer däremot bli mycket bättre med Amon Amarths nya och Deicides nya :).

2011-02-15 @ 01:28:59
URL: http://nickandersson.com/blog/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0