101 bästa hårdrocks albumen... eller?

Inför Sweden Rock släppte Aftonbladet en hårdrocksbilaga med intervjuer (på bl.a. In Flames, Ozzy Osbourne, A7X med flera) festivalöl test och en lista på de 101 bästa hårdrocksalbumen genom tiderna gjord av min favorit recensent Mattias (Kling Diamond) Kling. En jäkligt bra ide men jag har problem med ett par utav albumen som kom med och album som inte kom med.

Vi börjar med de som inte kom med. Megadeth hade med Countdown to Extinction och Rust In Peace med på listan men inte Peace Sells... But Who's Buying?. Självklart är de album med på listan riktigt bra (Rust In Peace är för övrigt enligt mig det bästa Thrash albumet genom tiderna) men att det inte fanns plats för Peace Sells förstår jag inte. Ett annat album som inte fanns med var Avenged Sevenfold's City of Evil. Jag vet att det är ett relativt nytt album jämfört med medparten i listan men den förtjänar en plats enligt mig då det albumet födde ett nytt storband.

Fler klagomål har jag dock på de album som är med i listan. Flera artister klassificerar inte jag som hård rock. Där hittar vi Pearl Jam, Aerosmith, Van Halen, Rush. Vissa kan jag acceptera som Van Halen och Pearl Jam men inte de andra. Aerosmith är amerikansk rock och Rush är symfonisk rock. Inget annat. Som tur är alla deras album på den bakre delen av listan.

Annars tycker jag att Kling Diamonds lista är riktigt bra. Hans topp tio innehöll bl.a Appetite For Destruction, Master of Puppets, Reign In Blood, Holy Diver, The Number of The Beast och Black Sabbath.

Själv kan jag inte säga vilket som är det bästa albumet genom tiderna. Jag har inte tillräckligt med erfarenhet och jag har inte hört alla klassiker så för mig är det helt omöjligt att bästämma det bästa albumet. En sak vet jag dock om jag skulle välja att göra en liknande lista. Den skulle INTE innehålla Aerosmith eller Rush.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0