Sharkruishers underskattade låtar Del 1

Hårdrocken är en så fruktansvärt bred genre så det är inte konstigt om man missar något mästerverk här och där. I denna serie ska jag hylla och tipsa om fem låtar per del som förtjänar ett större erkännande än vad de har fått. Rock On!!!

Halford - Resurrection - Resurrection

Vi känner igen Rob Halford från Judas Priest men han har faktiskt också ett soloprojekt vid sidan om Priest. Bandet Halford har massa influenser från Judas Priest men har inslag från modern hårdrock. Låten Resurrection är det perfekta exemplet. Rob kör här med Painkiller rösten i ett fartfyllt tempo och med en massa tyngd. Det blir instant gåshud.

Gamma Ray - Empathy - To The Metal!

Ett annat halvokänt band med en världskänd sångare. Kai Hansen och resten i Gamma Ray sätter allt rätt i låten Empathy. Väldigt mäktig låt som har en utav de bästa refrängerna som jag någonsin har hört. Kan lova dig att du kommer att sjunga med efter första refrängen. Helt jädra magisk.

John 5 - Black Widow of La Porte - The Devil Knows My Name

Instrumentala låtar får alldeles för lite utrymme i dagens samhälle enligt mig och den här låten borde ta ledningen för att göra genren mer erkänd. John 5 bjuder oss på en fartfylld resa med galna gitarriff, coola uppbyggnader och kanske framförallt, ett jäkligt sjukt gitarrsolo i mitten av låten som får en att undra hur fan man kan skapa sådan musik från en gura. Om jag någonsin ska lära mig spela gitarr ska jag för allt i världen lära mig denna låt innan jag dör.

Lillasyster - Tid För En Idiot - Det Här Är Inte Musik, Det Här Är Kärlek

En utav Lillasyster mest underskattade låtar från deras andra studioalbum. Gunget är fruktansvärt bra och texten är mycket djupare än vad det brukar vara med Lillasysters låtar (fortfarande med en humoristisk touch dock vilket är win). Med denna låt kan jag hålla med album titeln. Det här ÄR kärlek.

Grave Digger - Excalibur - Excalibur

Den här låten har verkligen allt. Ett shreddigt riff, sjyst text, grymm och stark refräng och en utan des like vackert solo. Jag är annars inget super fan av Grave Digger men denna låt äger fullständigt. Så om du ska börja lyssna på Grave Digger ska du börja lyssna på Excalibur (både låt och album), Du kommer med stor sannolikhet bli såld.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0