Megarecension: Derdian X3, Whitesnake, Sum 41 och Scar Symmetry




Album:
New Era Pt. 1, 2 och 3
Forevermore
Screaming Bloody Murder
The Unseen Empire

Artist:
Derdian
Whitesnake
Sum 41
Scar Symmetry

Releaseår:
2005, 2007, 2010
2011
2011
2011

Antal Låtar:
11, 11, 13
13
14
9

Längd:
55:31, 1:04:14, 1:04:18
1:01:31
48:31
43:06

Total Längd:
4:37:11

Påsklovet är här och med det kommer grönska, godis, ägg, must och en hel massa tid att lyssna på musik. Lika bra då jag har en massa album att lyssna på. Här är ett par utav de album jag har lyssnat på.

Derdian - New Era Pt. 1, 2, och 3

Derdian är ett relativt okänt Powermetal band och enda anledningen till att jag har lyssnat på deras tre fullängdare är för att de gav mig en vänförfrågning i Youtube (Lol och ja, jag har ett youtube konto). Eftersom jag älskar Powermetal så tänkte jag att jag kan ge dem en chans.

Jag recenserar alla tre albumen samtidigt för att de är i princip likadana. Det är också det som är det stora problemet med Derdian. Man har hört den förut. Vi hittar farten, balladerna som inte riktigt slår ut och låtarna som man glömmer lika snabbt som låten tar slut. Jag ska inte säga att jag inte gillar det men det blir bara medelmåttigt. Ingen Wow känsla. Jag kommer nog att fortsätta följa bandet för att "vara en bra YT vän" men det finns bättre band i denna smockfulla genre.

Whitesnake - Forevermore

Here we go again. Whitesnakes elfte album är här. Jag brukar alltid lyssna på de klassiska bandens nya album men det är sällan jag faktiskt gillar albumet. Forevermore gav mig en väldigt positiv överraskning. Låtarna känns som om de har kommit från 80-talet och gjorts om för detta millenium. Det finns något spår som kunde ha varit bättre men albumet är helt klart ett bra album med tanke på att Whitesnake var som störst i 80-talet. De kan än.

Sum 41 - Screamin Bloody Murder

Sum 41 katagoriserar vi in i genren Skatepunk. En genre som var störst i början av 2000-talet. Idag finns det väldigt få band som håller på med det och de som var med och grundade genren har växt upp och skitit i genren. Tänk er det själv, för att spela Skatepunk så är det ganska bra om man är en rebelisk tonåring som sjunger om sin första dejt och hur impopulär man är i college vilket inte riktigt passar en mogen, vuxen artist. Så jag hade mina tveksamheter inann lyssning.

Efter att ha lyssnat på plattan så hör jag inte det band som jag kom ihåg. Ungdomen och farten är borta och det som finns kvar är ett band som inte vet vad de ska göra. Jag hade inte förväntat mig mycket mer men så går det. Ett par spår motbevisar det jag har sagt men det är också allt. Det räcker inte för att rädda albumet.

Scar Symmetry
Flera stora svenska band släpper nya skivor i år och en utav dem är de progresiva och melodiska Scar Symmetry. Förväntningarna var höga inför lyssnings sessionen. När sessionen var slut stänger jag av Spotify med mixade känslor. Visst, Scar Symmetry levererar ännu ett bra album med deras egna stil men är det bättre än senaste plattan? Tycker att 2009 års "Dark Matter Dimensions" faktiskt är snäppet bättre på de flesta sätt. Man ska dock inte vara missnöjd med albumet då det ger det man förväntar sig av bandet. Det finns dock ingen självklar hit som "Noumenon And Phenomenom" eller "Nonhuman Era". Skit samma oavsett hur man ser på det är The Unseen Empire ett grymt album.

Totalt Intryck:

Derdian:
Medelmåttigt. Inget speciellt. Nuff said.

Whitesnake:
Veteranerna kan fortfarande göra bra album. De är inte rädda för att fortsätta med 80-tals stuket vilket gör att albumet blir riktigt bra.

Sum 41:
Nej ingen ny "Still Waiting" eller "Motivation". Sum 41 har växt upp och insett att Skatepunken är död. tråkigt men respektbart.

Scar Symmetry:
Just vad man hade hoppats på. Härliga melodier som fångar uppmärksamhet. Litet steg bak från förgående album dock även om steget är obefintligt litet.

Bästa Låt:

Derdian:
Cage of Light

Whitesnake:
Love Will Set You Free

Sum 41:
Jessica kill

Scar Symmetry:
Alpha And Omega

Betyg:

Derdian: 5/10 New Eras

Whitesnake: 7,5/10 Ormringar

Sum 41: 4/10 Skateboards

Scar Symmetry: 8/10 Astronomicons

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0