Recension: Post Mortem

5. That Fire
6. Fight Til' The Bitter End
7. Take It Easy
8. Lost In The Sound
9. Walking Dead Man
10. Into The Sky

2008 kom ett album som fullständigt chockade mig och gav mig ett helt nytt band med ett unikt sound. Albumet var Light From Above och bandet var Black Tide. Förutom att albumet var fruktansvärt bra så slogs jag av att bandet var väldigt ungt (sångaren var 15 år vid den tiden) och att bandet kom från Interscope records (som har bl.a Lady Gaga, Eminem och Blink 182) ett bolag som inte förknippas med hårdrock. 3 år har gått sedan debuten så inför deras andra album så ställer jag mig dessa frågor. Har bandet mognat? Har de gjort deras musik mer mainstream? Har puberteten slagit till sångaren?

Ashes öppnar albumet med gästinslag från Matthew Tuck (från Bullet For My Valentine). Man märker att Tuck har varit med här för jag märker influenser från BFMV. Gillar jag det? Nja lite både och. Låten är bra men det känns som om det inte är riktigt Black Tide jag vet inte men det är en helt godkänd öppning på plattan. Sedan kommer den första singeln, Bury Me (en av 4 singlar bandet har släppt inför Post Mortem). Under det år som låten har varit ute så har den växt inom mig men jag känner fortfarande att det saknas en riktig fart här. Dock visar de mycket deras gitarrfärdigheter som vi fick höra mycket av i debutplattan. Tredje spåret är Let It Out, den första utav flertalet ballader i albumet. Jag är inget fan av ballader men jag giller den här låten faktiskt mycket på grund av att den är vacker och den har något stort inom sig. Oväntat men bra. Honest Eyes släpptes som digital singel samtidigt som Bury Me och fortsätter albumet. Men denna låt har jag aldrig gillat. Låten är väldigt mycket mainstream även om melodin är hyfsad men det är texten som verkligen förstör låten. Gillar inte sådan text. Från en singel till en annan, nämligen den senaste , That Fire. Efter ett litet akustiskt intro skriker Garcia igång låten. That Fire är helt klart den mest unika låten i Post Mortem och kanske den låten som visar bandets kvalite mest. Egentligen den enda låten i plattan som jag skulle kunna tänka mig finnas i debutplattan som släpptes för tre år sedan. Andra halvan av plattan blir sedan en lång pina. Fight Til' The Bitter End, Take It Easy och Lost In The Sound kan alla sammanfattas med två ord. Halvdann låt. Singel nr. 3, Walking Dead Man följer efter. En bra text men melodin är alldeles för seg. Skulle definitivt vara mer passande med en äkta Thrash Metal fart. Into The Sky som avslutar albumet gör mig bara förbannad. Akustisk musik och piss text. Snacka om utfyllnads material. Sådant vill jag inte höra från det bandet.

Jag hade faktiskt låga förväntningar efter vad jag har hört vad bandet har sagt om albumet. Första halvan är helt klart väldigt bra och visar vad bandet kan. Tyvärr är den andra halvan så dålig så att den drar albumet neråt fullständigt. Sedan saknar jag en riktig fart låt som t.ex Shockwave från förra albumet. Bandet har helt klart mognat men när det gäller det musikaliska förväntar jag mig mycket mer från dem.

That Fire. Unik låt som har en bra refräng som sätter sig, visar bandets kapacitet och ett ganska coolt akustiskt intro. Enda låten i plattan som jag skulle kunna föreställa mig i deras förra album.

Betyg: 6,5/10 Walking Dead Men