Megarecension: Judas Priest X 4




Album: Screaming For Vengeance
Painkiller
Angel of Retribution
Nostradamus

Artist: Judas Priest

Releaseår:
1982
1990
2005
2008

Låtar:
11
11
10
23

Längd:
38:50
46:10
52:44
1:42:41

Total längd:
4:00:25

SFV
1. The Hellion
2. Electric Eye
3. Riding On The Wind
4. Bloodstone
5. (Take These) Chains
6. Pain And Pleasure
7. Screaming For Vengeance
8. You've Got Another Thing Coming
9. Fever
10. Devil's Child
11. Prisoner of Your Eyes

P

1. Painkiller
2. Hell Patrol
3. All Guns Blazing
4. Leather Rebel
5. Metal Meltdown
6. Night Crawler
7. Between The Hammer And The Anvil
8. A Touch of Evil
9. Battle Hymn
10. One Shot At Glory
11. Living Bad Dreams

AoR
1. Judas Rising
2. Deal With The Devil
3. Revolution
4. Worth Fighting For
5. Demonizer
6. Wheels of Fire
7. Angel
8. Hellrider
9. Eulogy
10. Lochness

N
1. Dawn of Creation
2. Prophecy
3. Awakening
4. Revelations
5. The Four Horsemen
6. War
7. Sands of Time
8. Pestilence And Plague
9. Death
10. Peace
11. Conquest
12. Lost Love
13. Persecution
14. Solitude
15. Exiled
16. Alone
17. Shadows In The Flame
18. Visions
19. Hope
20. New Beginnings
21. Calm Before The Storm
22. Nostradamus
23. Future of Mankind

Ända sedan Spotify blev uppfunnet har jag upptäckt fantastiska nya band men också tagit min tid att lyssna på de gamla klassikerna från de största banden. En utav dessa band är legenderna i Judas Priest. När jag fick reda på att de skulle sluta efter sin turne de ska ha i sommar blev jag förstås ledsen men det gjorde också att jag bestämde mig för att lyssna på några utav deras album. Valet föll tillslut på två utav deras största klassiker och två från detta årtusende. Efter 4 timmar av lyssnande så är jag redo att ge min dom.

Screaming For Vengeance
Detta är det album utav de 4 som jag vet mest om och inte konstigt med dess hits. Det startar med The Hellion/Electric Eye som är en utav mina absoluta favoriter för sitt galna solo och härliga text. Resten utav låtarna är inga kalkoner heller. Det finns inte en enda dålig låt på listan, alla har refränger som sätter sig som insekter på flugpapper och de har en bra variation. Det är ett grymt album helt enkelt.

Painkiller
Emellan Judas-fans finns det en fråga som aldrig kommer att bli besvarad. Vilket Judas album är bäst? En del säger Screaming For Vengeance, andra British Steel men jag håller mig till den grupp som tycker att Painkiller är det bästa albumet av Judas. Jag älskar fart och detta album bara öser ut det med varenda låt. Här finns bara världsklass låtar som går i en fart som bara en dragster kan hinna med i. Allt startar med Painkiller trumsolot och forsätter med en Halford som tar unikhet i sång till en helt ny nivå. Sedan får vi inte glömma gitarr solot och trum solot som avslutar låten. Fler klassiker som All Guns Blazing, Leather Rebel, Between The Hammer And The Anvil och One Shot At Glory kompleterar plattan till ett utav de bästa album jag någonsin hört. This... Is..... JUDAS!!!!!!!

Angel of Retribution
Det brukar vara så att band som fick sin debut vid slutet av -70 talet (eller tidigare) och vid början av -80 talet ändrar sitt sound ju längre karriären lider. Det var en utav anledningarna till att jag var skeptisk till Angel of Retribution innan jag skulle påbörja min lyssning. Så fort den första låten spelas försvinner dock dessa negativa tankar och bildar headbanging istället. Trots att Halford hade en paus från Judas i det mesta av -90 talet och gjorde comeback i bandet i och med detta album så har varken han eller bandet förlorat det som är Judas. Albumet har en större variation än tidigare men jag finner ingen klockren klassiker (förutom möjligen Deal With The Devil). Jag är väldigt nöjd med albumet men jag tycker inte att detta är en Judas-klassiker (även om det är nära).

Nostradamus
Ett Koncept album? Ja det är just vad det är. Hela mastodont albumet handlar om den gamla franske astrologen Nostradamus (Michel de Nostredame) som är mest känd för att berätta olika profetior som skulle hända i framtiden. Om jag var skeptisk inför Angel of Retribution så var det ingenting mot Nostradamus. Jag tänkte direkt "Koncept album är inte riktigt Judas grej". Jag tror säkert att Judas kan göra ett bra Koncept album men om Nostradamus? Det gjorde mig fundersam. Precis som med just Profeten Nostradamus så gissade jag rätt. Albumet var ingen höjdare. Plattan innehöll för mycket av det jag hatar mest. Mellanspår. Det är låtar som är knappt eller mindre än en minut långa som bara ska ge handlingen ett sammanhang. Jag tycker att sånt förstör mer än vad det hjälper. Det förstör flytet i albumet. Trots 23 låtar så hittar jag bara 3 låtar som känns äkta Judas, resten känns som om det är från ett helt annat band. Jag hoppas verkligen att Judas gör ett sista album innan de splitras för jag vill inte att ett så legendariskt band ska sluta på detta sätt.

Totalt Intryck
SFV:
Väldigt stabilt album med fantastiska låtar. Ingen riktig adrenalin låt men jag köper det i och med att det inte finns en enda dålig låt på detta album. En klassiker.

P: Fy fan va bra alltså. BÄSTA JUDAS ALBUMET NÅGONSIN!!!!

AoR: Väldigt bra album med tanke på förutsättningarna de hade. Halford gjorde definitivt en lyckad comeback till bandet.

N: Nej detta köper jag inte. Ska de göra fler koncept album så får de se till att de inte tappar sin stil. Längden och den stora mängden mellanspår gör det hela ännu sämre tyvärr.

Bästa Låtar
SFV:
Electric Eye

P: Leather Rebel

AoR: Deal With The Devil

N: Nostradamus

Betyg
SFV: 8,5/10 electric eyes

P: 10/10 Leather Rebels

AoR: 8/10 Angels

N: 3,5/10 Profecys

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0