Recension: 3



Artist: Lillasyster
Album: 3
Releaseår: 2012
Skivbolag: Ninetone Records
Antal Låtar: 11
Längd: 40:57
Medlemmar:
Martin Westerstrand - Sång
Max Flövik - Gitarr
Daniel Cordero - Bas
Ian-Paolo Lire - Trummor

1. Total Panik
2. Vad Skulle Mamma Säga
3. Så Jävla Bra
4. Dra Åt Helvete
5. Lovisa II
6. Kilo Eterna
7. På lokal
8. Åttanoll
9. Gött Med Stryk
10. Orangemörk Norsk Sommarkväll
11. Motley Crew

Det var fan i mig på tiden att Lillasyster släppte ett nytt album. Det var tre år sedan senaste plattan och nästan ett år sedan första singeln, Så Jävla Bra, släpptes. Med andra ord, 3 är ett väldigt efterlängtat album för mig.

Lillasyster är, för mig, känt som bandet som alltid har ett skönt gung, unika texter och, framför allt, att de sjunger sin hårdrock på svenska. Det är väldigt få band som sjunger på svenska och gör riktigt grymm musik. Bara det får de en enorm eloge för.

Men är det samma sound i detta album som vi har hört i deras två tidigare? Tyvärr är fallet inte så. Visst finns attityden och gänget är tajta men det där gunget saknas och när den finns där är den inte lika berusande som den har varit i tidigare plattor. Detta betyder inte att albumet är dåligt men den har inte skärpan som deras tidigare alster har.

Även om skärpan saknas finns det ändå låtar som är verklligen värda att lyssna på. Motley Crew har ett riktigt skönt gung och bandet lcykas på något sätt få in Takida i texten. Bara det fick mig att skratta och sätta in låten på min största spellista. Total Panik har en bra fart och en utav de bättre refrängerna i albumet. Självklart är Gött Med Stryk och Dra Åt Helvete också bra inte bara för att de har grymma texter men också för musikaliteten. Men ingen utav låtarna når upp lika högt som t ex Berätta Det För Lina eller Tid För En Idiot. Sedan är även Vad Skulle Mamma Säga interessant då den låten gästas av Mustasch som även dem snart ska släppa nytt album. Dock hör jag inte tillräckligt av dem vilket i och för sig kan vara bra då det inte stör Lillasysters musik.

Totalt Intryck:
Mina förhoppningar krashlandade fullständigt. Visst finns attityden men inte gunget och de slagkraftiga refrängerna. Det hjälper inte ens att Mustasch finns med på ett spår. Det är inget katastrofalbum men det är långt under den nivå jag förväntar mig att Lillasyster ska vara på.

Bästa Låt: Dra Åt Helvete

Betyg: 5/10 Motley Crews

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0