Många minirecensioner innan semester

På torsdag åker jag iväg på en veckas lång semester vilket betyder sol, bad och inga blogginlägg. Dock kommer jag fortsätta att beta ner min "Ska lyssna på" lista i solstolen. Men redan nu har jag lyssnat på ett flertalet album som jag nu ska ge min åsikt om. Rock On!

Prong - Carved Into Stone

Även om Prong är mer kända för sina tunga riff och fart så är det gunget i Carved Into Stone som gör albumet bra. Låtar som Path of Least Resistance och Revenge... Best Served Cold lyckas tunggunget att engagera och väcka uppmärksamhet. Men även de lite hårdare låtarna ger ett visst intryck också. Även om det intrycket är av någorlunda sämre kvalite finns det ljus i bland andra Eternal Heat och Subtract. Ett bra album, om man ser till Prongs normala standard.

Bästa Låt: Revenge... Best Served Cold

Betyg: 7,5/10 Subtracts

Nightmare - The Burden of God

Neo-klassisk hårdrock när den är som allra bäst. Nightmare bjuder oss verkligen på 52 minuters rent musikgodis fyllt med sköna riff och välgjorda melodislingor. Helheten i albumet är perfekt avvägt och bandet gör sitt absolut yppersta för att hålla en hög klass genom plattan... vilket de lyckas med. Enda klagomålet är att alla låtar må vara bra men det är ingen låt som riktigt skriker perfektion. Det är det som nästan gör plattan till ett legendariskt mästerverk... men bara nästan.

Bästa Låt: Afterlife

Betyg: 9/10 Preachers

HELLYEAH - Band of Brothers

(Super)bandet HELLYEAH, som innehåller tidigare medlemmar från bland andra Pantera och Mudvayne, ångar på där dom slutade med sina två tidigare album. Sydstats rock om sprit, slagsmål och cowboys. Denna kombination hade kunnat bli riktigt lyckad om det nu inte vore så att bandet agerar som om de vore något sorts skämt. Deras musik blir bara löjlig när sångaren Chad Gray babblar på i full fart. Dock känns det som att bandet ta små baby steg framåt album för album och deras musik känns mer genomtänkt och effektiv än tidigare. Men låtar som Drink Drank Drunk och Dig Myself A Hole måste bort.

Bästa Låt: War In Me

Betyg: 4,5/10 Bigger Gods

Anarchy Club - Life In The Underground

Musiken som Anarchy Club spelar är mycket svängig men ibland lite väl förutsägbar. Därför känns en del låtar i Life In the Underground, som All The Fires Burning och Hidden Secret Song, som en lättnad då de är lite annorlunda och oväntade. Men för att bandet ska riktigt lyfta måste de hålla lite jämnare nivå. Att ha låtar som heter Hello Kitty och en halvtråkig cover av Motörheads Orgasmatron är inte helt okej.

Bästa Låt: All The Fires Burning

Betyg: 7/10 Bloodstains

The Word Alive - Life Cycles

Det var länge sedan jag senast lyssnade på ett metalcore album. Efter att ha lyssnat på Life Cycles kom jag ihåg varför. Banden som spelar genren krånglar allt som oftast till det och musiken blir en enda röra. The Word Alive Gör ett riktigt bra försök med att få varje låt att stå på egna ben men det känns mer som om bandet istället har satsat på kvantitet än kvalite. Ett bra album som kunde ha blivit bättre om man hade tagit bort 2-3 låtar.

Bästa Låt: Bar Fight

Betyg: 7,5/10 Ambitionaries

P.O.D - Murdered Love

Man vet att man är föredettingar när inte ens rappandet i ett Nu-metal band fungerar. Så är fallet med "The one album wonder" P.O.D. Ända sedan deras succealbum Satellite har bandet aldrig återupphämtat sig. Murdered Love är sannerligen ytterligare en i raden mediokra album från bandet. Kan detta vara ytterligare en spik i kistan som är menad för Nu-metalen? Svårt att säga men det står klart att genren är på väg att dö ut inom en snar framtid.

Bästa Låt: Babylon The Murderer

Betyg: 4,5/10 Eyez

Gojira - L'Enfant Sauvage

Gojira må till stor del vara riktigt tunga men bandet vet också hur man skapar beroende framkallande musi. En perfekt blandning av hårdhet, mästerliga riff och minnesvärda melodislingor gör L'Enfant Sauvage till ett album att räkna med. Ännu ett superalbum från 2012. Herregud, om det fortsätter så här kommer min årsbästalista vara drygt 50 album långt. Gött!!

Bästa Låt: The Gift of Guilt

Betyg: 9/10 Explosias