Minirecensioner: Jorn, Children of Nova, John 5, At Vance

Jorn - Bring Heavy Rock To The Land

Norges svar på Motörhead. Alltid stabila men aldrig riktigt utstående. Sådan rock leder sällan till perfektion men den är fruktansvärt effektiv. Inget undantag här, Jorn bjuder på 11 låtar med skön gung och säkra riff. Det blir aldrig överraskande men aldrig riktigt tråkigt heller. Det som dock gör Jorn till ett band att räkna med är att stämmningen alltid finns där. Det är norrmännen en utav de bästa på. Men var de tvugna att ha två stycken covers på sin platta? En är väl tillräckligt, två visar på skrivkramp.
Bästa Låt: A Thousand Cuts

Betyg: 7,5/10 Black Mornings

Children of Nova - Impossible Landscape

Under hela lyssningssejouren tänker jag "jag borde inte gilla det här. Jag borde faktiskt hata det jag lyssnar på just nu.". Men det är något med Children of Novas stämmningsfulla och vackra musik som får mig att gå igång. Allt sitter perfekt på sin plats. Sången, instrumenten, tajmingen ja allt är där. Allt blir till slut så psykadeliskt att jag inte kan sluta älska det. Så nära eufori som man kan komma i musikform. Detta band har lyssande framtidsutsikter.
Bästa Låt: It's Just A Ride

Betyg: 8,5/10 Silhouettes

John 5 - God Told Me To

John 5 är tidigare gitarrist i Marilyn Manson och nuvarande gitarrist för Rob Zombie. Bara det säger lite om hans spelstil. I instrumentalistens sjätte studioalbum kör han på med lite skrämselfaktor och många galna gitarrslingor. Men vi blir också bjudna på lite mer lugna, akustiska och country liknande låtar. Den delen gillade jag inte men det ger en bra balans till albumet. John 5 är skicklig och låtarna berättar en helt egen historia var för sig men i instrumentalalbum måste verkligen allt sitta och det gör det inte riktigt här. Dock en helt okej instrumental cover på Michael Jacksons Beat It.
Bästa Låt: The Hill of The Seven Jackals

Betyg: 7/10 Killafornias

At Vance - Facing Your Enemy

Detta album kunde ha blivit flera mil bättre. Första halven visar en kvalité som jag förväntar mig av band som spelar lite mer neoklassisk hårdrock medans andra halvan bara blir till en ren sörja. Gillar inte heller riktigt sångaren och hans röst. Nä, skärpning At Vance om ni vill blanda er in bland de riktigt stora banden inom er genre.

Bästa Låt: Eyes of A Stranger

Betyg: 5,5/10 Saviours

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0