Recension: Requiem For The Indifferent



Artist:
Epica
Album: Requiem For The Indifferent
Releaseår: 2012
Skivbolag: Nuclear Blast
Antal Låtar: 13
Längd: 1:13:01
Medlemmar:
Yves Huts - Bas
Mark Jansen - Gitarr
Coen Jansen - Keyboard, Piano
Simone Simons - Sång
Arien Van Weesenbeek - Trummor
Isaac Delahaye - Gitarr

Från Nederländerna, landet som är känt för tulpaner, träskor och legaliserade droger, kommer det symfoniska metal bandet Epica. Precis som namnet antyder är bandet väldigt episkt och storslaget men blir aldrig riktigt svulstigt. Men kan bandet matcha sitt förra mästerverk Design Your Universe? Låt oss ta reda på det.

Först ska det sägas att jag fullständigt älskar Simone Simons röst. Sångerskan är i den absoluta toppen när det kommer till kvinnliga sångare och vågar även utmana sig själv på flera sätt. Men det slutar inte där. Även den kända sångerskan Amanda Somerville är med i albumet med uppbackande sång vilket ger även fantastiska harmonier.

Nog om sången och mer om musiken. Epica bjuder oss på fantastiskt skör och vacker musikalitet som även har sina snabba och hårda stunder. En härlig blandning i variation i både albumet i helhet och låtarna. Som exempel har vi singeln Storm The Sorrow. En låt som inte är super snabb men som bjuder på en brant nedförsbacke i bryggan där trummorna får stå som tempohöjare. Bara den delen ger mig rysningar.

Är det dock något jag måste klaga på i Epica är att det kan bli lite för episkt ibland. Jag älskar det som görs men det kan vara lite svårt att hänga med i en del svängar och det är inte så lätt att komma ihåg vad man precis lyssnade på. Det behöver inte vara ett stort minus men det vore roligt att kunna komma ihåg låten och inte agera som om man har guldfisk minne.

När man väl kommer ihåg låtarna blir känslan så skön så jag blir frälst. Låtar som Monopoly On Truth och Internal Warfare visar Epicas absolut högsta och bästa kvaliteer i både låtföljd och utförande. Japp det svänger skönt.

Totalt Intryck
Många säger att Within Temptation är Hollands största band. Det kanske stämmer men Epica är landets bästa band. I Requiem For The Indifferent visar Epica återigen att de kan sin musik och kan leverera den klandfritt. Sången, trummorna, harmonierna ja allt sitter på sin plats. Det är mycket att smälta men jag smälter den i mitt sinne mer än gärna. Matchar helt klart deras senaste, fantastiska album (Design Your Universe).

Bästa Låt: Monopoly On Truth

Betyg: 8,5/10 Deliriums

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0