Recension: Storms of War

5. City On The Edge of Forever
6. No Surrender
7. In The Land of The Sun
8. The Gambit
9. Modesty Blaise
10. The Wisdoms of Emond's Field

Förra året var Göteborgsbandet Katana nykomlingar då man släppte Heads Will Roll men nu kommer deras andra giv, Storms of War, och dem är här för att bevisa att detta Japan inspirerande hårdrocksband är här i toppen för att stanna.

Precis som i Heads Will Roll osar låtarna i detta album av 80-talets NWOBHM sound. Bra eller dåligt? Visst kan man se det som plagiat på t ex Iron Maiden men musiken känns modern och jag tycker själv att bandet gör musiken till sitt eget och gör det med en sådan finess så att om jag skulle spela det här inför någon utav NWOBHMs pionjärer skulle dem nog bli hedrade och glada. Ingen i bandet gör något som helst misstag och sångaren, Johan Bernspång, har lyft sin sångröst till en högre nivå sedan förra plattan.

Låten som öppnar albumet heter The Reaper, en låt där gitarrerna och farten spelar huvudrollerna. Låten dundrar igenom och sätter ribban i perfekt höjd till resten utav låtarna. En låt som ni adrenalinstinta personer där ute kommer att älska. Om ni är mer den typen som gillar lite längre och episka låtar kan jag tipsa om två låtar från Storms of War. The Wisdom of Emond's Field samt In The Land of The Sun The Wisdom of Emond's Field börjar med ett gött gung som sedan går över till ett lugnare och stämmningsfullare tempo får att sedan komma tillbaka till gunget. I In The Land of The Sun känner man det episka ända in i ryggraden. En grymm melodiresa. Övriga låtar värda att notera är singeln Kubilai Khan, som har albumets bästa refräng, rockiga Modesty Blaise samt härliga Wrath of The Emerald Witch.

Låt oss nu göra en jämförelse mellan Katanas två album. Heads Will Roll var en bra debut med flertalet oslätade ytor. Det fanns fler låtar med en hitfaktor här men samtidigt fanns det låtar som kändes halvfärdiga eller klena. Här i Storms of War känns det som om jämnheten är kolossalt mycket bättre vilket medför till en bättre lyssnarupplevelse. Dessutom har låtarna blivit lite mer komplexa men också mer genom arbetade. Därmed kan vi dra slutsatsen att Heads Will Roll är ett debut av rang men Storms of War är nära på världsklass, ett steg i rätt riktning.

Jag börjar bli mer och mer övertygad om att om Iron Maiden hade kommit från Japan, och inte Storbritannien, hade bandet låtit exakt som Katana. Bandet gör så mycket rätt i Storms of War och jag ser inget som kan stoppa bandet från att expandera sin musik ytterligare ut i världen. Frågan är nu vart gränsen går för Katana. Det ska helt klart bli en fröjd att ta reda på vart den gränsen är någonstans (om den nu finns).

Bästa Låt: In The Land of The Sun

Betyg: 8,5/10 Gambits